Erinevad inimesed vajavad öist transporti erinevatel põhjustel. On minusarnased – need, kes tulevad koju pidudelt, kontsertidelt või muudelt õhtustelt üritustelt, mis satuvad lõppema peale viimase bussi lahkumist. Sellise graafiku alusel meelt lahutada valitakse ise, ent on arvukalt ameteid, mis nõuavad tööle liikumist ajal, mil ühistransport ei liigu. Need on sageli ühiskonnale hädavajalikud inimesed: arstid, päästjad, politseinikud, aga ka supermarketite ja tootmisettevõtete töötajad. Veel on iga päev hulk neid, kes peavad jõudma näiteks öisele lennule.


Mingisugused võimalused öiseks liiklemiseks on olemas ka täna: taksod, sõidujagamine, renditõukerattad ning isiklikud sõiduvahendid. Lühemaid vahemaid läbitakse jala. Siiski on puudu just öine liinitransport (ööbussid, -trammid, -trollid). Võrreldes eelmainitutega on sel selged eelised. Linna korraldatud transpordi hind reisijale oleks eeldatavasti odavam kui tänased võimalused – see teeks öise transpordi kättesaadavamaks. Bussiga sõitmiseks pole vaja juhilube ega sõiduoskusi. Pole ka lugu, kui sõitja on väsinud või kerges joobes – kui öötransport suudaks tuua sellised inimesed tõukeratastelt ja autoroolist bussi, väheneks õnnetuste hulk.


Olenevalt sellest, kui õnnestunud on liinide korraldus, võiks võita ka keskkond – üks inimestega täidetud buss on hulga parem kui 40 pooltühja taksot või eraautot. Keskkonnaaspektist on rattad ja elektritõukerattad küll hea valik, ent külmadel libedatel kuudel on nende kasutamine sageli ebameeldiv, kui mitte võimatu. Lisaks – kui inimesed liiguvad öösel eraautoga, aga öisesse aega jääb ainult üks „ots“, siis kaudselt sunnitakse kasutama autot ka siis, kui seda võiks asendada buss. Kõik see teeb ööliinid atraktiivseks.


Öötransport Tallinnas pole uus algatus. Juba aastal 2008, kui sõiduks läks veel piletit vaja ja linna juhtis Edgar Savisaar, lisati seitsmel liinil ööl vastu laupäeva ja pühapäeva üks väljumine kell 01.00. See projekt kestis populaarsusest hoolimata kokku umbes kaks kuud. Hiljem on rakendatud ööbusse üksikute suursündmuste raames. Huvi pole aga kadunud – Tallinna Noortevolikogu tegi pöördumise öötranspordi toetuseks juba 2013. aastal, öötransport oli esindatud mitmete erakondade valimisprogrammides ning möödunud aprillis tegi Noortevolikogu uuesti samasisulise pöördumise.


Seni on kõik algatused jäänud ressursipuuduse taha toppama. Ka sel suvel loodeti ööliine  taas katsetada, ent hindade kallinemine viis plaani prügikasti. Septembrikuine lootus, et ööbussid jõuavad järgmise aasta linnaeelarvesse, luhtus samal põhjusel. Abilinnapea Tanel Kiik põhjendas: „Prioriteet on päevasel ajal bussiteenuse pakkumine. [...] Et öist transporti avada, peaks päevase transpordi pealt raha võtma ja seda mina kindlasti ei poolda.“


Olemasolevaid ühendusi öiste loomiseks lõhkuma minna oleks kehv variant, ent ööliinid ei pea olema pelgalt kulurida. Eeldus, et igasugune transport Tallinna piires peab olema tasuta, ei pea uue loodava võimaluse puhul kehtima. Senikaua, kui piletihind on alternatiividest odavam, on sellele kindlasti nõudlust, eriti arvestades teisi ülalkirjeldatud eeliseid. Hundid söönud, lambad terved?


Seni aga, kui mitme kümnendi pikkune unistus endiselt teoks ei saa, selgitagem välja, milline öötransport lõpuks välja nägema peaks. Ennekõike tuleb kaardistada linlaste reaalseid vajadusi. Mõelda tasub ka, kuidas kinnistab või parandab loodav süsteem seniseid transpordiga seotud muresid. Näiteks nn „kojusõidu bussid“, mis sel sügisel kaalumisel olid, süvendaksid keskuse-magala vastandust, mis Tallinnas niigi probleemiks, tehes samas ühe sõidu (äärelinnast kesklinna) tühjalt.


Ehk peaksid ööbussid efektiivsuse tõstmiseks olema hoopis mingi määrani nõudluspõhised? Kas peaks kasutama väiksemaid sõidukeid? Kui sageli peaksid need väljuma? On aeg koguda mõtteid ja visandada kogukonnale sobivaim mudel. Uuringute läbiviimine võiks olla linna sümboolne panus kuni reaalsete liinide käivitamine võimalik pole. Linlastena ühist visiooni arendades saame aidata kaasa sellele, et ka öisest transpordist ühel hetkel poliitiline prioriteet saaks.


Lugemist:

-https://www.err.ee/482162/tallinnas-hakkavad-soitma-oobussid
- https://www.postimees.ee/54877/tallinn-pikendas-oobusside-soitmist-aasta-lopuni
- https://www.delfi.ee/artikkel/120015638/hindade-kallinemise-moju-oobussid-ei-hakka-suvel-soitma-ja-projekt-lukkub-teadmata-ajaks-edasi
- https://www.err.ee/1608739159/kiik-eesmark-ei-ole-tallinnas-teha-autodele-elu-ebamugavaks
- https://www.err.ee/1608719794/tallinn-kaalub-uuest-aastast-nelja-oise-bussiliini-avamist