Eesti mänguloomemaastik

Nagu eelmises Reaali Poisis lugeda sai, on videomängud reaalikate ja üldse noorte jaoks üks menukamaid ajaviiteid. Videomängude loomise ja mängimise populaarsus on aastatega järjepidevalt kasvanud, olles meelelahutusvaldkonnana nüüdseks tulusam kui muusika ja filmindus kokku. Ka Eestis on hakanud ilmuma rahvusvahelist tunnustust pälvinud mänge. Kust need mängud aga tulevad? Mänge loovad firmad, väiksemad tiimid ja üksikisikud. Soovides ise veelgi sellesse maailma süveneda, võtsime eesmärgiks osaleda TalTechi korraldatud Gamecamp’il.


Meie rännak Eesti mänguloomemaailma algas 16. märtsil, kui toimus Taltech Bootcamp, kus mänguarendajad ja erinevate kunstivaldkondade asjatundjad andsid loenguid, kuidas teha mänge nauditavaks, leida õige raskusaste ja luua helidisaini. Ürituse tipphetkeks oli töötuba, milles saime läbi elada terve mänguloome protsessi. Tiimides valisime mänguidee välja ning pidime välja mõtlema mängu lisatavad detailid ning siis korraldajate käskude kohaselt moondama, kärpima või lisama ideid. Lisaks saime paremini tuttavaks erinevate mängumootoritega. 


Reedel, 28. märtsil algas Gamecamp’i teine osa – Taltech Gamejam. Mektory hoones olid kõik kohad täis: kokku osales jämmil lausa 197 inimest. Mängujämm on üritus, kus luuakse piiratud ajaga nullist videomäng, pressides endast seejuures välja kogu olemasoleva elujõu. Kõik jämmi jooksul loodud mängud peavad vastama etteantud teemale, milleks selle ürituse puhul oli „vastandid“. Meie mängu arendusprotsess algas aeglaselt, kuna Emil sai kohapeal liituda alles laupäeva pärastlõunast. Sellest hoolimata suutsime ürituse jooksul vaid 47 tunniga (kellakeeramine päriselt mõjutas midagi!) saada valmis mängitava projekti, isegi kui mõned vead sisse jäid. Meie mängu „Candleboy“ saab mängida ja alla laadida QR-koodilt:


Huvitav on uurida, milliseid mänge Eestis luuakse. Eesti mänguloojate kogukond on tibatilluke kuid kirev. Hobiliste seas on viimastel aastatel populaarsust kogunud mängumootor Godot, mida kasutatakse ligi 40% projektides, kuna see on multifunktsionaalne ja lihtne. Eestis töötab mänguloomevaldkonnas ligi 550 inimest ning 2024. aasta andmetel oli Eesti mänguarendusfirmade tulu umbes 52 miljonit eurot, mis aga on võrreldes Soome 3,2 miljardi euroga üpris väike. Kuid ka Eestist on sirgunud paar menukat videomängu. 


Disco Elysium

Rahvusvahelise tunnustatuse poolest on „Disco Elysium“ teistest Eestis arendatud mängudest peajagu ees. Seiklusrollimängu  (ingl Adventure RPG) žanrisse kuuluva Eesti mänguloome au ja uhkuse lõi Robert Kurvitz ja tema tiim ZA/UM 2019 aastal. Mängu lugu on sama masendav, ent ka hingematvalt kaunis kui selle kunstiline stiil. „Disco Elysiumi“ suurimateks plussideks on kaasahaarav lugu ja võimalus kogeda mängu täpselt nii, nagu hing ihkab – olgu see geniaalse detektiivi, püksatu kommunisti või mõlemana. „Disco Elysiumi“ süžeed on tugevalt mõjutanud Kurvitza lapsepõlv nõukogudeaegses Tallinnas ning eestlastele leidub mängus palju tuttavat. 


Buckshot Roulette

Vene rulett, salapärane diiler ja vaid üks eesmärk: jääda ellu. „Buckshot Roulette“ on võrdlemisi värske, umbes aastavanune mäng. See on lühike õuduselementidega indie-mäng, mis sarnaneb veidi lauamänguga. Mängu on loonud vaid üks inimene, Mike Klubnika, ja töö selle kallal pole veel lõppenud. Mängu suurimateks plussideks on omapärane esteetika, unikaalne mängudisain ja odav hinnasilt. 


Haiku the Robot ja Rusty’s Retirement

„Haiku the Robot“ on 2D platvormimäng, mis on tugevalt inspireeritud hittmängust „Hollow Knight“. „Rusty’s Retirement“ seevastu on strateegiamäng, mis püsib ekraani alumises osas samal ajal, kui mängija muid asju teeb. Neid indie-mänge ühendab arendusstuudio Mister Morris Games. Nad on hea tõestus, et ka Eesti arendusfirmadel on võimalik luua mitu edukat videomängu.


Death and Taxes

„Death and Taxes“ paneb mängija vikatimehe rolli, kellena ta saab bürokraatlikult otsustada, kes jääb ellu ning kes sureb. Lõbu seisneb mängu puhul eeskätt raskete otsuste tegemises, värvikate tegelaste kohtamises ning unikaalses huumorisoones. Selle on loonud Leene Künnap ja tema tiim Placeholder Games. Lõõgastava mängu lühikese kestuse tõttu on võimalik „Death and Taxes“ ühe pärastlõunaga läbi mängida.


Innustame huvilisi proovima mänguarendust kui hobi, sest selle käigus saab õppida palju programmeerimise, kunsti, heliloome, lugude kirjutamise ning nii oma füüsiliste kui vaimsete piiride kohta. Soovitame kindlasti anda võimalus mõnele eelmainitud Eestis arendatud mängule, kuid ärgem unustagem ka õues muru katsumas käia. Rohkema info jaoks pakume huvilistele välja veebilehe gamedevestonia.ee ning nende Discordi grupi.


Emil Henri Rooste 140.a

Kaaren Cornelius Sinijärv 142.a